15. jun 2018

Går du glip af tusindvis af kroner?

Kampagne har fået mange af Serviceforbundets medlemmer til at blive opmærksomme på, hvad de egentlig betaler i omkostninger, når de sparer op. Har du tjekket dine pensionspenge?

Omkring 10 milliarder kroner.

Så mange penge regner eksperterne med, at danskerne hvert år betaler i omkostninger til investeringsforeningerne. Det er mange penge, og det har fået Forbrugerrådet Tænk til at sætte sig for at gøre det hele en smule mere gennemskueligt. Sammen med blandt andet Serviceforbundet har Forbrugerrådet Tænk derfor i forsommeren lanceret en kampagne, der skal hjælpe bankkunderne til at tjekke, hvor meget de egentlig betaler.

Mange penge på spil

For når det gælder danskernes investeringer i deres pensioner, er der mange penge på spil. Rigtig mange penge!

Langt de fleste investerer nemlig igennem den bank, de allerede er kunde i, uden at tjekke hvor stor en del af afkastet, der bliver spist op af høje omkostninger. Og bankerne forslår som regel deres kunder at sætte deres penge i de investeringsfonde og investeringsforeninger, de selv samarbejder med. Det betyder alt for ofte, at kunderne ganske ukritisk og uden at vide det, lægger masser af deres egne penge i gebyrkassen.

Kan betyde 300.000 kroner mindre til dig

Det er synd og skam, for der er mange penge at spare ved at se sig omkring, og især hvis du har mod på helt eller delvist selv at styre dine investeringer. I mange tilfælde kræver banken 1,5 procent i årlige omkostninger, hvorimod du kan få de årlige omkostninger helt ned under 0,5 procent, hvis du ser dig for. Denne forskel kan for en gennemsnitlig pensionsopsparing løbe helt op i 300.000 kroner, og koste dig fire år ekstra på arbejdsmarkedet.

På Forbrugerrådets hjemmeside finder du værktøjer til at regne på din egen opsparing og få inspiration til, hvordan du tjekker bankernes omkostninger.

Det er jo dine penge

Flere tusinde danskere har været inde og tjekke deres omkostninger, heraf en hel del af Serviceforbundets medlemmer.

Forbundsformand John Nielsen er glad for at kunne være en del af kampagnen.

- Vores medlemmer har fortjent den bedste rådgivning, og der har da også været stor interesse for at få tjekket økonomi og gebyrer. Det er jeg glad for, at forbundet har kunnet være med til at tilbyde.

- For viden er magt. Og det er jo dine penge. Ikke bankens, understreger John Nielsen, som tilføjer, at det oftest bedst kan betale sig for dig at samle din pensionsopsparing sammen med din arbejdsmarkedspensions, hvor gebyrerne altid er lave.

Her kan du beregne, hvad det betyder for dine pensionspenge

Vigtige nyheder

Arbejdsskader og firmafester

Årets julefrokoster nærmer sig med hastige skridt, og hvert år kommer medarbejdere til skade på forskellige måder.